zondag 28 december 2008

Reisagent versus Internet

Dat het internet een grote rol speelt in het toerisme evenals andere industrieën is ondertussen meer als duidelijk. Alles is mogelijk via het internet, dat heb je misschien zelf al ondervonden…

Toen dit fenomeen zich pas begon voor te doen vreesden velen voor de reisagent. Uitspraken zoals “het internet zal reisagenten doen verwijden”, hebben we meer als eens gehoord. Ondertussen weten we wel beter dan dit: de reisagent is er en indien hij goed is blijft hij ook!

Toch wil dit niet zeggen dat het internet geen invloed heeft op het gedrag van de klanten. Integendeel, heel wat mensen gebruiken het internet. Is dit dan louter ter info? Boeken ze dan ook? Hoe reflecteert dit zich in cijfers*? Let’s have a look..

Uit onderzoek blijkt dat maar liefst drie op de vier reizigers hun vlucht online reserveert. Ook het verblijf wordt vaak, apart, online vastgelegd. Hiernaast gebruiken reizigers ook om op zoek te gaan naar informatie over de bestemming(77%) en/of getuigenissen (52%).

Toch boekt bijna de helft (45%) nog altijd verblijf en vlucht samen, als een zogenaamde pakketreis (bvb. Strandvakanties en begeleide rondreizen). Dergelijke reizen worden nog altijd hoofdzakelijk op de traditionele manier, offline dus, geboekt. Een verblijfplaats alleen, wordt daarentegen weer vaak (67%) online geboekt.

Het is misschien ook goed om ons af te vragen waarom mensen steeds meer vertrouwd raken met het internet?

Tijd! Dit blijkt een belangrijke reden te zijn, uit een onderzoek. Veel reizigers boeken online omdat ze vinden dat hen dat veel tijd uitspaart en omdat dan een beter overzicht krijgen van de verschillende mogelijkheden. Mensen die nog altijd offline boeken, doen dat vooral omdat ze het fysieke contact met de mensen van het reisbureau belangrijk vinden. Maar ook veiligheid en technische storingen zijn voor veel mensen een groot obstakel. Daarnaast vindt niet iedereen het vanzelfsprekend om zijn/haar persoonlijke gegevens via het internet door te geven.

Mijn boodschap aan de reisagenten van nu? Zorg goed voor elke klant en neem uw tijd. Goede raad, ervaring en een luisterend oor is wat jullie nu zo verschillend van het internet maakt. De mensen simpelweg een boekje in de handen duwen is verleden tijd. Toon jullie echte kennis en ervaring en de mensen zullen blijven komen…

* Deze cijfers zijn afkomstig van het onderzoekersbureau InSites Consulting (in samenwerking met Living Tomorrow).

3 opmerkingen:

Anoniem zei

De opkomst van het boeken via internet heeft de reisagenten zeker wat concurrentie geboden. Het bespaart tijd en geld. Alles kan nu via een paar muisklikken vanuit je zetel. Zoals gezegd is het nu inderdaad aan de reisagent om zich te onderscheiden en een meerwaarde te bieden. Extra inspanningen en een persoonlijke service kunnen volgens mij zeker een verschil maken. Dus reisagenten, zet jullie beste beentje voor zou ik zeggen!

Groetjes Kevin

Anoniem zei

Genny,

Goed bezig. Artikels met een mening, en sterke onderwerpen. Ook de reacties zijn leuk, dat is een blog zoals hij moet zijn: woord en wederwoord.

Jan

Els Dreesen zei

Het valt niet te ontkennen dat het boeken van reizen online meer en meer gebeurt. Via het internet is immers snel en makkelijk info te verkrijgen over bestemmingen, hotels, ...

De laatste jaren boek ik zelf ook online. Toch wil ik benadrukken dat al die jaren dat mijn familie via een reisbureau boekte, erg tevreden was van de service.

Ik ben er dan ook van overtuigd dat o.w.v. deze persoonlijke service de reisagent zeker niet moet vrezen voor de ondergang van zijn job. Het internet kan dit persoonlijke contact immers nooit overnemen!

Groetjes,

Els Dreesen